La Línia 9 de metro, el projecte més emblemàtic d’Ifercat, esdevindrà una anella al voltant del centre de Barcelona que incrementarà l’eficiència de l’actual xarxa de transport metropolitana. Serà la línia de metro automàtic més llarga d’Europa, una experiència innovadora en el sector de les comunicacions. Està pensada com una enorme paràbola del Llobregat al Besòs que connectarà la resta de línies i trencarà el model radial del ferrocarril metropolità.
Serà la primera línia de metro que finalment connectarà la ciutat de Barcelona amb l’aeroport del Prat, a més d’unir municipis com el Prat de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Barcelona, Badalona i Santa Coloma de Gramenet.
El principal objectiu d’aquesta nova línia de metro és donar resposta a les necessitats de mobilitat d’un territori molt poblat, oferint un servei de transport públic eficient i competitiu.
La Línia 9 té especial incidència en els barris que actualment no estan dotats d’aquest transport, com la Zona Franca, Bon Pastor, Sarrià i Pedralbes (Barcelona) i àmplies àrees de Badalona, Santa Coloma de Gramenet, l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat i l’aeroport del Prat.
Un altre factor determinant d’aquesta infraestructura és l’increment de l’efecte xarxa a Barcelona i la seva conurbació. Els intercanvis amb altres mitjans de transport públic, com el metro o els ferrocarrils regionals (FGC i Renfe) i tramvia, han estat un dels aspectes més contemplats en la planificació del recorregut. Un total de 19 estacions de la línia 9 tenen correspondència amb altres línies de metro, tren i tramvia.
El recorregut de la Línia 9 inclourà un tram central i dos ramals per cada extrem que formaran una figura de dues Y unides per la base. Les estacions terminals es troben als següents punts:
·Al Besòs, per una banda a Can Zam (Santa Coloma de Gramenet) i la Línia 10 al Gorg (Badalona).Sobre aquesta infraestructura s’han definit dos serveis de metro diferenciats:
·Línia 9: Can Zam - Aeroport.D’aquesta manera, les estacions situades en el tram compartit (Bon Pastor - Gornal) disposaran dels serveis de l’L9 i l'L10 i, per tant, d’una freqüència doble a les branques extremes.
La posada en marxa de la Línia 9 es va iniciar a la tardor de 2009 i en diverses fases que corresponen a diferents subtrams, començant pels més propers al Besòs.
La primera fase d’entrada en explotació correspon al subtram Can Zam - Can Peixauet, que inclou cinc estacions ubicades a Santa Coloma de Gramanet, amb connexió a l’intercanviador de Fondo amb la línia 1. Amb aquesta primera fase entraran també en funcionament els tallers de manteniment i les cotxeres automàtiques d’aquest sector, que són imprescindibles per garantir l’explotació de la línia.
Per l’entrada en servei de les diverses fases, s’ha implantat una metodologia pròpia que permet garantir per a cada subtram:
·La seguretat integral de la totalitat del sistema.Per cadascuna de les fases d’entrada en servei hi ha una fase d’explotació sense passatgers que rep el nom de «marxa en blanc», en la qual l’operador de la línia verifica el bon funcionament dels subsistemes tècnics i comprova els procediments operatius des del centre de comandament central.
L’autorització per la marxa en blanc, pel fet que té caire d’explotació, ha de ser atorgada per la Direcció General de Transport i Mobilitat. Aquest òrgan requerirà prèviament a Ifercat la presentació del certificat de seguretat corresponent al subtram afectat que demostri que s’han fet totes les proves de tots els subsistemes que garanteixen l’acompliment de les condicions de seguretat previstes.
El traçat de la Línia 9 travessa territoris de geologia molt variada i complexa. Precisament aquesta és una de les característiques del subsòl de la ciutat: la seva diversitat. Conseqüentment, la línia es composa de trams amb característiques molt diferents, n’hi ha de situats a gran profunditat i d’altres, a cel obert, com els passos amb viaducte. Atès que bona part del recorregut de la Línia 9 està dissenyat a gran profunditat, es construeix principalment amb tuneladores, màquines d’última generació especialment dissenyades per perforar terrenys de composicions diverses.
Innovacions en infraestructures de metro:
·Conducció automàtica.La Línia 9 de metro, com la majoria dels sistemes metropolitans de transport ferroviari, presenta grans avantatges des del punt de vista de la mobilitat urbana:
·Gran capacitat de transport de viatgers.En el cas particular de la línia 9 es poden identificar aportacions específiques, tant des del punt de vista de la seva contribució al sistema de transport derivada del seu traçat com pels elements singulars derivats del seu disseny avançat i les noves tècniques constructives emprades.
Així es pot destacar que:
·Augmentarà considerablement la connectivitat de la xarxa de transport públic d’alta capacitat a la RMB, ja que comptarà amb un gran nombre d’intercanviadors.La Línia 9 funcionarà amb trens automàtics, sense conductor, que es controlaran des del centre de comandament del metro de Sagrera. Aquest control central aporta molts avantatges, com ara:
·Major regularitat i fluïdesa de la circulació de trens, així com la conseqüent reducció del temps d’espera dels passatgers. El sistema pot assolir amb una freqüència de pas de 90 segons.Un dels grans avenços de la Línia 9 és l’aposta pel foment de la seguretat. Totes les estacions incorporen mampares que separen la via de l’andana. La seva obertura es produeix de manera coordinada amb l’aturada del tren, de manera que protegeix els viatgers del contacte directe amb la zona de circulació dels combois.
Per condicionants del terreny, la Línia 9 suposa una de les excavacions ferroviàries més profundes de Catalunya. Per això, la majoria d’estacions s’han realitzat verticalment en forma de pou circular. Des dels vestíbuls, situats al nivell del carrer, s’accedirà a les andanes amb ascensors d’alta capacitat o escales mecàniques i d’emergència.
El disseny de les estacions estarà marcat per l’empremta personal de cadascun dels arquitectes seleccionats. El projecte compta amb professionals tan destacats com:
Dins de certa continuïtat estètica, cadascuna de les estacions estarà dotada d’una personalitat i un caràcter propis.