El sistema ferroviari és un dels mitjans de transport terrestres més ecològics, ja que és molt eficient des del punt de vista energètic. Així, de mitjana, un tren d'alta velocitat permet transportar, amb una despesa energètica equivalent, més del triple de viatgers que un autobús i més del quàdruple que un vehicle privat. Alhora, el sistema ferroviari contribueix a disminuir la contaminació i la pol·lució derivades de la saturació viària.
Un altre aspecte que contribueix a fer del ferrocarril un mitjà de transport respectuós amb el medi ambient és l'acotada necessitat de sòl que cal per a una capacitat de transport important. Així, la construcció d'una línia ferroviària de doble via ocupa una tercera part de sòl que la construcció d'una autopista per una mateixa capacitat de transport.
Com a valor afegit, per a l'entorn natural és un transport fàcilment integrable en el paisatge: les seves infraestructures circulen per zones rurals sense perjudicar les vistes i minimitzant l'impacte acústic i visual.
Durant els darrers anys, el transport per carretera ha estat el principal mitjà de transport a Catalunya. L'hàbit de desplaçar-se en vehicles de combustió ha anat augmentant durant les últimes dècades i ha arribat al punt de la sobrecàrrega viària i ha convertit el trànsit en una de les principals fonts de pol·lució atmosfèrica
Un dels objectius d'Ifercat és combatre la contaminació viària mitjançant la creació d'una xarxa de ferrocarril eficient que suposi una alternativa vàlida a l'ús del vehicle per carretera.
El nou sistema ferroviari oferirà a la població catalana un sistema de transport còmode, ecològic i eficient que afavorirà la reducció en l'ús dels cotxes i camions i contribuirà al descens de les emissions contaminants
Ifercat és un ens públic al servei del progrés de Catalunya. Les seves infraestructures compten amb els darrers avanços tecnològics i amb materials d'última generació. Des de la maquinària utilitzada tant per a la construcció com per a l'explotació del servei, passant pel disseny i aplicació de les xarxes de comunicacions, sistemes de seguretat i informació, fins a les propostes arquitectòniques, Ifercat aposta per las solucions més avançades, sempre a la recerca de la màxima eficiència i la millora dels serveis oferts als ciutadans.
Entre les aportacions arquitectòniques més importants, destaquen les incorporacions tècniques de la Línia 9: combois de conducció automàtica, andanes tancades, estacions adaptades per a persones de mobilitat reduïda, etc.
Aquestes incorporacions situen a Catalunya en l'estadi més avançat de les comunicacions, convertint-lo en país capdavanter en tecnologia del transport (línia de metro automàtica més llarga del món).
La recerca constant en innovació permet gaudir d'un sistema ferroviari de qualitat, capaç de satisfer els seus usuaris i de millorar progressivament el servei a la comunitat.